Drömhuset.

Om elva dagar går jag ut gymnasiet. Det betyder för många och även för mig, att flytta hemifrån och att en ny del av livet börjar. Jag kommer eventuellt att plugga vidare till hösten och jag kommer troligtvis att bo i någon slags studentlägenhet. Jag ser framemot att flytta söderut, boa in mig i en trång lägenhet, träffa nya människor, upptäcka nya ställen och nya städer.

Att få inreda och ta hand om en egen lägenhet har jag drömt om sedan jag var tretton. Det är fortfarande en dröm. Men samtidigt kan jag känna redan nu, innan hela resan har börjat, att jag kommer att drabbas av en fruktansvärd abstinens. En stark längtan efter landet, skogen runt hörnet och doften här ute.

Jag vet att "det är bara att gå till skogen", men det är inte samma sak. Inte för mig. Det är ju själva känslan av att skogen är just utanför, som jag älskar. Med öppna armar står den stadigt där då en stillsam promenad behövs. Inte att jag ska behöva planera en skogspromenad för att sedan ta bilen dit efter jobbet.

Men som sagt ser jag framemot en egen lägenhet, som "första lya" i alla fall. Men sen, så fort jag vet vad jag vill med livet, då vill jag hitta något sånt här!
Ett avlägset hus någonstans i Sverige, gärna med mycket snickarglädje och snirkliga tapeter. En stentrappa som leder till en färgglad dörr. Väl inne möts man av värmen från den gamla köksspisen och inredningen är både fyndig och fyndad. Ute på gården pickar några höns och hundarna kan springa fritt. Gräsmattan övergår till ängsmark som övergår till barrskog och en bit bort ligger den badvänliga sjön.

Detta övergivna hus står bredvid mormor och morfars hus och har länge varit mitt drömhus. Dubbeldörr i utbyggd terrass med ett tjog handblåsta fönster där spetstyg pryder.

Jag längtar efter en egen lägenhet, men åh vad jag längtar till steget efter det!

Var/Hur ser ert drömboende ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0