Frågor och svar.

Tack för alla frågor, här kommer nu ett lååångt inlägg med svaren!


vem är du?

Vem är jag. Mitt namn är Miriam, är född 1993. Jag har alltid varit djurgalen och haft husdjur sedan jag, vid fem års ålder fick min första katt. Jag är pratglad och försöker se på livet med en optimists ögon. Jag har en god egenskap att kunna se det fina i nästan allt och förlåta det som är mindre bra. Min största skräck är att andra ska vara besviken på mig. Jag är känslig men stark på samma gång. Jag är den som inte bryr mig ett skvatt om skitsnack där jag är huvudrollen med lyssnar mer än gärna när någon behöver lätta på hjärtat.


vad gör du helst en ledig dag?

Antingen vill jag bara gå runt i fettigt hår, morgonrock och en tékopp i handen framför TV:ns alla repriser från veckan som jag egentligen inte är intresserad i. Eller så vaknar jag tidigare än nödvändigt, duschar, dansar, klär på mig och gör mig fin för att sedan åka iväg på äventyr med vänner och komma hem sent på natten.


vad gör du om dagarna, alltså vad pluggar du? vad gick du på gymnasiet? hur gammal är du?

Jag är arton år och går fortfarande i gymnasiet. Jag läser tredje och sista året i inriktningen Djurvård på Grans Naturbruksgymnasium. Bästaste skolan!


var bor du?

Jag har flera hem. Min mamma bor i Stockholm(där jag är född) och pappa bor här uppe i byn Tvärån som ligger mellan Piteå och Älvsbyn. Tidigare har jag gjort ett inlägg om var jag bor. Se här!


vad tycker du om för filmer, musik, böcker och sådär?

Jag är megasämst på att svara på just såna här frågor. Det ändras hela tiden. Hm... Jag tycker om kärlek. Kärleksfilmer, välskriven kärleksmusik och böcker fyllda med kärlek. För att ge mer exakta svar så gillar jag:

Filmer: 500days of summer, The Notebook och Dear John.

Musik: Lars Winnerbäck, Melissa Horn, Säkert och Veronica Maggio.

Böcker: "Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket", "Vad är så skört att det bryts då du säger dess namn?".

Kärleksfilmerna ska inte vara den klassiska romantiska drama-filmen och böckerna ska vara annorlunda och finurligt skrivna.

Juste! Musik, jag har precis funnit Carla Bruni.


favoritmaträtt?

Jag älskar mat och har svårt att säga EN specifik maträtt. Men jag väljer palt, matpaj, smörgåsar med massa pålägg, sushi, äkta husmanskost, brunsås och champinjoner(!!!) Allt vegetariskt förstås.

 

intressen?

Förutom att svara: Vara med vänner, titta på en bra film osv...

Djur är mitt främsta intresse som många säkert redan vet. Annars skriver jag mycket, fascineras lätt över en välskriven text. Älskar ord och vad vi kan skapa genom att fläta samman rätt kombination ord. Miljömedvetenhet är intressant(jag är dock allt för dålig på det själv). Att prata, analysera och gräva djupt i små obetydliga ämnen. Eller att prata känslor och gräva alldeles för djupt i dem.


vad brukar du läsa för slags bloggar, om du läser bloggar?

Jag läser massvis med bloggar och hittar jämt till nya. Många nya är faktiskt era, ni som kommenterar! Om jag ska försöka sätta en gemensam stämpel på hur en blogg som drar till sig min uppmärksamhet är utformad så krävs mycket bilder, second hand, finurliga och inte alltför långa texter, gärna vippiga klänningar och mycket kärlek(eller känslor överhuvudtaget).


vad brukar du drömma om?

I vaket tillstånd? Då brukar jag drömma om att åka till Paris för att lära mig franska, ha finaste klänningarna och picknick, att mina hundar inte var varelser som bara lever femton år på sin höjd, utan att de ska vara med mig tills jag blir åttio(minst), att få dela hela mitt liv med en och samma pojk, att inte världen alltid ska vara så stor, jag vill kunna nå alla de jag älskar genom att sträcka ut en hand.

 

Har jag förstått rätt att du inte dricker? Vad är din syn på alkohol,och varför dricker du inte?
Jag 17 år och anser att jag kan vara utan de. :)

Ja, det har du rätt i! Jag har varit nykter i lite mer än två år. Jag har aldrig varit någon som druckit särskilt mycket men då och då(när jag var yngre) ”för att det är sånt man gör”. Men för två år sedan slutade jag helt av många anledningar. Jag har inprincip bara negativa erfarenheter av alkohol. Det är inte SÅ kul att det är värt kostnad, dagen efter och de problem som ofta medförs. Sen att det finns alkoholism i släkten, för mig ännu längre bort från viljan att ”bara ta en öl”, för jag vet vart det kan leda. Och det är inte värt det.

Jag håller starkt med dig om att det är något vi lika gärna kan vara utan. Kram!

Sen vill jag vara noga med att tillägga att jag inte är emot andra som väljer att dricka. Men det är ingenting för mig!

 

Om du fick en miljon kronor idag, vad hade du då gjort med dem?

En fråga som ofta tas upp men som nästan är omöjlig att svara på. För jag tror att det skiljer sig mellan vad man drömmer om att man skulle göra med alla dessa pengar och vad man egentligen skulle ha gjort.

 

Men för att försöka svara på frågan så skulle jag skänka en stor del till de behövande(inte säker på just vilken organisation...kanske skulle jag åka som volontär, då har jag ju råd till det). Jag skulle spara en del och ge en del till mina föräldrar. Sen skulle jag vilja åka och plugga i frankrike något år eller så.

Favoritbloggar?

Jag läser så himla många bloggar och hittar jämt nya. Himla svårt att välja några favoriter men Elsa, Flora och kärleksinläggen av Sandra blir jag extra glad över.

Finns det något du inte kan berätta för någon alls?
Klurig fråga. Jag är väldigt pratglad och berättar mer än gärna om saker som hänt mig om någon undrar. Men samtidigt kan jag inte fullt ut lita på någon. Så, ja, det finns saker jag håller helt för mig själv, fast jag är nästan bättre på att säga alltför mycket och sedan ångra mig lite.


Tror du på nånting jättemycket, till exempel gud?
Jag fnissar alltid lite när jag får frågan ” Är du sådär jättekristen?” för det är så himla gulligt uttryckt och svårt att definiera. Men ja, jag tror jättemycket på Gud, Jesus och den helige ande. Kristen alltså.

Är du rädd för att dö?

Nej, inte ett dugg. Det tackar jag min tro för. Om jag inte vore troende och inte visste var jag är på väg skulle jag definitivt vara skitskraj.


Vad får dig att gråta?

Jag är expert på att sakna. Sakna gamla tider, farmor och farfar(som inte länge finns), sakna vänner där kontakt upphört, sakna barndom, sakna trygghet, sakna den famn som en gång tröstade mig. Då gråter jag.
Ibland kan trötthet, besvikelse(ofta på mig själv) och stress få mig ur balans, vilket får mig att tänka på ovanstående saker, som då får mig att gråta.

Skulle du kunna umgås med nån av oss bloggläsare? Du verkar så snäll!

En bloggläsarfika eller så vore trevligt. Om ni är lika sociala och glada som jag så ja, absolut! Åh tack!

Vad gör du när du har tråkigt?

Jag brukar ta långa hundpromenader eller miljöberika i marsvinen bur. Himla bra att ha ett litet zoo av djur, finns alltid något att göra.


varför är du så söt?

Fråga min käre mor och far. Varför är DU så söt?


Hur mår vovvarna?

De mår superbra! Tindra är kaxig och Louie är glad, som vanligt alltså!


Vad vill du jobba med direkt efter studenten, det är ju snart faktiskt ;)

Åh, Fanny sluta påminn mig om det! Jag vet faktiskt inte. Om några veckor ska jag praktisera hos en veterinär så då får jag se om det är ett yrke för mig. Men direkt efter studenten är jag glad för vilket jobb jag än får.


När kommer du till Stockholm igen? Saknar dig <3

Det blir nog till vintern. Till jul eller nyår eller så. Jag saknar dig också!!!


Kommentarer
Postat av: Hannah

Eller när vi hade massa grodor i akvarium hos dig! haha åh vilka minnen man har!

Vi döpte dom & begravde dom till och med!

<3

2011-09-27 @ 22:54:57
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Ja det borde vi absolut göra medans du ändå är här! :)

Var ju evigheter sen vi sågs :(

2011-09-28 @ 13:22:04
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Frida

Haha jaa, Miriam! Vi tar en bloggfika!

2011-09-28 @ 18:59:10
URL: http://accordingtofrida.blogg.se/
Postat av: Frida

Klart jag är! 56% av din bloggstatistik utgörs av mig, som går in flera gånger på din blogg. Från olika datorer, förstås.

2011-09-28 @ 19:23:33
URL: http://accordingtofrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0