Fina sommarminnen

  • Telefonen plingar till kort efter att jag kommit hem till mamma. Från Fanny, min fina barndomsvän; ”Ska vi leka?” Hjälper mot vuxenångest.
  • Varje sommarmorgon plockade jag mig en näve full av mammas jordgubbar till frukost.
  • Jag vaknade alldeles för sent. Skrotade runt hemma. Ångest över en bortkastad dag. Går och lägger mig 22.00. Då ringer det. Fina vännen hämtar upp mig efter stallet, vi ser film, pratar massa och jag sover över.
  • Jag har fått härja runt i både ljusa och mörka sommarnätter. Norrländska och Stockholmska nätter.
  • Jag tog din högra hand med min vänstra, vi flätade ihop våra fingrar. Vi har ett varsitt likadant ärr på nederdelen av tummen. ”Det ser ut som två ögon...” sa du.
  • Vi står i köket, jag och mormor. Jag skär sallad, hon fixar fisken.
Brukar du stå i köket hos pappa också?”
Ja”
Det syns på dig.”
Jag tror inte att jag kan få någon bättre komplimang av min mormor. Hon är min förebild när det kommer  till matlagning. Inge pulvermos, fiskbullar eller knorrsåser där inte. Äkta perråmos skare va'!


Dela med er av era sommarminnen så får jag något fint att läsa! Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Vicke vire

Detaljminne! Läs NOGA, gärna med olika röster ;P



Mina bästa sommarminnen är från när jag och lillebror var små och lekte hos mormor. Eller jag brukade tvinga med honom och våra kusiner att leka mestadels, men efter ett tag tyckte dom också det var kul, tror jag...(?)



Tre lekar som..nej fyra olika lekar var vanligast men tar nog bara två för det blir så långt annars.



Indianer lekte vi först och längst (ett par veckor kanske). Byggde värsta tipierna på mormors gräsmatta, gjorde pilbågar som sköt jättelångt, åtminstone tvärs över gården och gick på jakt! Men tillslut blev vi lite för ivriga i leken. Vi gjorde nämligen upp en stor eldstad mitt i vårat indianläger och smög upp till morfars jaktkoja (fullt utrustade med bågar och spjut såklart) vart han hade älg och renkött hängande på tork som vi låtsades var vilda djur som vi fällde för att grilla :P

Mest arg vart han nog för det stora svarta hålet på gräsmattan...

Så då fick vi leka nåt annat sa mormor. Vi fortsatte med elden eftersom det var roligast, men nere vid älven så det inte förstörde gräset. Vi lekte nu guldgrävare och ädelstensjägare. Gjorde jättestora eldar och la i lagom stora stenar som efter ett tag slängdes i älven som då sprack och guldet kunde glimma fritt! Höll på ivrigt i flera dagar och hittade lite kvarts och till och med nån lila sten en gång. Men fick sluta med det också då brännskadorna på våra fossingar från allt kol blev för onda och morfar än en gång var arg för att vi täppte igen rännan till hans båt med alla stenar så han inte kunde ta sig ut och fiska.. :P



Sommar i Paksuniemi som jag minns den från min barndom :) Nu bastar vi mest bara och dricker öl i solen B-) Mormor är ganska nöjd med det!

2011-07-04 @ 22:02:56
Postat av: Frida

Kan inte låta bli att skratta när jag läser det. Så härliga sommarminnen. Ska tänka lite på om jag har något särskilt :) Kram

2011-07-05 @ 10:14:16
URL: http://www.septemberbacken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0