De där gula gubbarna

En tanke som slog mig såhär klockan ett på natten...
I skriftliga konversationer använder jag väldigt ofta, mest jämt, smiles. Detta har jag gjort sedan jag fick min första MSN. Då var och en gick hem till sitt efter skolan för att kunna sitta vid datorn och skriva till varandra. (På den tiden då det tog en kvart att starta upp internet som blockade framkomligheten på hemtelefonen.) I alla fall, smiles. Eftersom att inprincip alla ungdomar använde och använder dessa gula gubbar för att påvisa vilken sinnesstämning som råder, blir det svårt att klara sig utan dem. Man blir beroende, för så fort någon utelämnar smiles i en konversation, eller bara i en enstaka mening, uppstår stor tvivel och osäkerhet. Är hon arg nu?

Att skriva "Vad ville du? :)", är inget märkvärdigt, men att skippa smileyn "Vad ville du?" blir direkt mycket mer otrevligt och kanske oförskämt. På så sätt är vi många beroende av dessa små figurer. De hjälper oss att uttrycka oss rätt, att inte behöva bli missförstådda.

Ja, I ALLA FALL, det jag skulle komma fram till! När jag startade min blogg bestämde jag mig för att aldrig skriva ut en smile i något inlägg. Varför? Ja, det är fult, ser mer oseriöst ut osv. Och vet ni, detta, tror jag, har hjälpt mig att utvecklas att kunna skriva på ett sätt som får min verkliga sinnesstämning att fastna i texten. Ironi, glädje, förvirring.

Det var jättesvårt i början och jag var mycket noga med att läsa igenom mina texter för att vara säker på att det inte lät drygt. Idag är det kul att se utvecklingen genom att läsa här på bloggen eller särskilt i mina dagböcker. I äldre inlägg beskriver jag ämnet väldigt enkelt och direkt, men när jag läser inlägg från det senaste året skrattar jag mig igenom dem. Ibland otroligt glad, ibland fullständigt förvirrad och ibland en bitterhet som slår mycket. Men alltid glimten i ögat där någonstans mellan raderna.

Kommentarer
Postat av: Mabbe

Hahah! Jag är likadan!!! Btw du måste skaffa appen instagram!.....oj, just :D

2012-01-26 @ 13:25:46
Postat av: Frida

Denna tanke har slagit mig med och jag har också försökt undvika att använda dessa gula gubbar i texter på bloggen, dagboken osv. Man lärs sig verkligen hur man ska skriva och uttrycka sig för att det inte ska bli fel.



Håller med Mabbe... Miriam, skaffa Instagram... väldigt bra om man ska blogga via mobilen med...

Kram

2012-01-31 @ 19:13:41
URL: http://www.septemberbacken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0