Ett tips till er sörlänningar.

"Vad är det här?"
"Palt."
"Vad är det?"


Ett tips. Fråga aldrig, offentligt och ljudligt, vad palt är för något när du är i norrländskt sällskap. Det hände idag.
Jag satt i matsalen och åt min lunch då jag hör en, som vi kallar det, fjollig dialekt fråga vad palt är för något. Jag hajade till och lyssnade på när en kvinna berättade för denna mannen om palt.

"Visst är det köttfärs i dem?"

Jag kunde inte låta bli att le stort för mig själv och såg rätt snart att jag inte var ensam om det. Alla som hört på, vilket var de allra flesta som satt och åt i matsalen, log stort för sig själva. Vet han inte vad palt är. Köttfärs. Ojojoj. Söööörlänning.

Så ett tips bara. Skippa lektionen om fenomenet palt inför norrländska åhörare. Vi blir så fasligt fnittriga och våra förutfattade meningar om er stärks. Hoho!

Kommentarer
Postat av: mirjam

Hihi!! Läste nyss att du var vegetarian också. Måste ha missat det tidigare av någon underlig anledning. Det är jag med, har varit det hur länge som helst nu, tänkte bara säga det. Kraam!

2011-08-03 @ 00:20:37
URL: http://fintfasthemligt.blogg.se/
Postat av: Hannah

haha aldrig är det någon som vet vad just palt är ;)

Fick också en fråga en gång om det inte var grisblod, man ba VAAA?!?! :D

2011-08-06 @ 09:26:39
URL: http://rosaacykel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0