Bästa kakorna!

Bondkakor är enligt mig de absolut godaste av alla småkakor. Därför gav jag mig på att testa baka egna.
Nu vill jag dela med mig, ifall du också vill baka.

Det här behöver du:

5½ dl vetemjöl
2 dl socker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
½ dl grovhackad sötmandel
200 g smör


Jag började med att skålla och hacka mandeln.
I en liten kopp blandade jag vattnet och bikarbonaten.

Måttade upp all vetemjöl på diskbänken(=bakbordet) och gjorde en fördjupning i mitten där jag tillsatte sockret, sirapen, bikarbonaten + vattnet.

Till sist tillsatte jag den hackade mandeln och smöret som jag skurit i strimlor(lättare att arbeta ihop degen) Sen är det bara att knåda! Knåda, knåda, knåda! Jag tillsatte dock lite mer vatten för att fånga upp allt mjöl.

När du fått till en deg, dela den på hälften och forma de till två rullar med ca 4-5cm i diameter. Sätt plastfolie runt om och lägg i kylskåp i några timmar, eller tills de är hårda.
Jag väntade i 2 timmar.

När kakdegskorvarna(höhö) har stelnat skär du de i ½ cm tjocka skivor som du lägger på en plåt med bakplåtspapper.

Så! Sen skjuts in i ugnen på 200 grader i ca 7min!

Försvinnande goda!

Kommentarer
Postat av: Frida

Sv: Håller med, det borde man verkligen göra.

Piano är verkligen kul att spela. Har lärt mig själv sen jag var liten men för några veckor sedan bestämde jag mig för att ta lektioner. Ångrar inget :) Du vill spela piano och jag vill testa dina bondkakor... skall bakas i helgen :D

2011-04-20 @ 22:42:23
URL: http://www.septemberbacken.se/
Postat av: karin - trattoria

älskar dem!

2011-04-21 @ 20:08:01
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Felicia

Ska bakas IDAG! Mums vad sugen jag blev på Mirres böndatatol

2011-05-02 @ 08:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0