Skriva med stil


På mellanstadiet hade vi en särskild bok för skrivstil. När våra mor- och farföräldrar var små var det det enda sättet de fick lära sig att skriva på. Idag är det få ungdomar som ens en gång kan läsa texter som är skrivna med skrivstil och ännu färre kan använda sig utav det.

Det är synd. Varför upphörde skrivstilen? Jag tror inte att mina småsyskon lär sig det i skolan idag och de är endå bara 5år yngre än mig. Antagligen beror skrivstilens utrotning på datorerna. Färre människor skriver för hand nu för tiden. Det är enklare, går snabbare, blir "snyggare" med datorns hjälp. Men jag håller faktiskt inte med, eller det är klart, det är enklare och det går snabbare men i mina ögon är det knappast snyggare. Finns det något vackrare än ett handskrivet brev t.ex.?!

Att läsa handskrivet är på något sätt mysigare och känns mer personligt än dataskrivet, med perfekta bokstäver på kritvitt papper. Jag räknar med att det kommer ett motargument som lyder: "Men jag har så ful handstil att du omöjligt kommer kunna läsa det. Därför behöver jag renskriva det på datorn." Jag går inte på det där. Anledningen varför så många ungdomar idag har förskräcklig handstil är just för att de blivit tillåtna att skriva det mesta på datorn. De har aldrig behövt lära sig att skriva ordentligt för hand.  

Jag blir så glad när jag ser gamlingar skriva t.ex. en inköpslista där bokstäverna är fasligt snirkliga och aningen skakiga. Kom tillbaka kära skrivstil.

Bilden här ovan är mitt försök till skrivstil efter 8år i vila. Som vanligt innehåller mina kladdpapper mest ordbajsning. Men men... Skrivstil är lite som att lära sig att cykla, har man en gång lärt sig sitter det i. Jag behöver dock öva en hel del för att det ska se bra ut.

Kommentarer
Postat av: Paddan

Word! Kan inte annat än att hålla med dig och dina kloka ord!

2011-04-11 @ 20:00:13
Postat av: Frida

Skrivstil var vi tvingade till att skriva i alla arbeten i grundskolan, från ettan till åttan. Jag är 17 år nu så det är inte särskilt länge sedan. Det var dock bara min skola som hade det så, vad jag vet. Glad är jag i alla fall att man blev "tvingad" till att lära sig det. Skriver numera alltid skrivstil och det är verkligen fint. Datarskrivet blir aldrig detsamm :)

/Frida

2011-04-12 @ 08:05:55
URL: http://www.septemberbacken.se/
Postat av: matilda

Handskrivt är underskattat. Jag brukar ofta öva på skrivstilen när jag sitter med papper och penna.



Det som jag irriterat mig på under åren är att på mellanstadiet var man tvungen att skriva skrivstil, på högstadiet ville lärarna läsa vanlig handstil och på gymnasiet ville de helst läsa dataskrivet. Är gymnasielärarna sämre på att läsa handstil än mellanstadielärarna???

2011-04-12 @ 19:25:48
URL: http://osteromberget.blogg.se/
Postat av: Emma Lisa

Word.

Håller med om allt du säger. Jag skriver själv med skrivstil varje dag och det känns som att jag gör en god insats. Men fler måste göra det, för ingen annan kan läsa!

2011-04-12 @ 20:52:10
URL: http://snut.blogg.se/
Postat av: matilda

Att min header är i skrivstil hade jag glömt bort! Kul att du tänkte på det.

2011-04-14 @ 19:21:46
URL: http://osteromberget.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0